Málokterý komunikační kanál vám nabídne tolik propracované nástroje pro správu profilu a obsahu, jako právě přední platformy sociálních sítí. Ať už chcete zjistit, kdo je vaše cílová skupina, nebo kdy bude nejvhodnější přidat příspěvek, či jej rovnou naplánovat, vše máte doslova na dosah ruky! Pojďme si představit klíčové platformy a říct si, co vše Vám umožní.
Seznamte se
Obecně lze tvrdit, že sociální sítě jsou otevřeným prostorem pro vzájemnou komunikaci dvou a více uživatelů na internetu. Lidé zde mohou podle možností libovolně sdílet své názory, postoje a myšlenky a zároveň různě hodnotit ty cizí. Každý uživatel má svůj jedinečný profil, kde jsou jeho informace jako věk, zájmy, místo bydliště a podobně. Právě tyto údaje mohou být z marketingového hlediska velmi cennými, neboť podle analytických nástrojů, kterými každá větší sociální síť disponuje, můžete přesně zacílit a komunikovat s požadovaným segmentem zákazníků.
Další velkou výhodou je pak otevřenost prostoru. Dá se říct, že obsah na sociálních sítí tvoří sami lidé. Tím se tyto komunikační nástroje výrazně liší od různých webových stránek, kde jsou strůjci obsahu firmy a právě zákazníci nemají moc možností jak interagovat s daným podmětem. Pokud tedy generujete zajímavý obsah, který zákazníci chtějí, nebo se s ním ztotožňují, pak ho mohou sami sdílet nebo různě komentovat a tím dochází k nekonečné vlně šíření obsahu, což je obrovským marketingovém přínosem z hlediska dosahu ku finanční náročnosti.
Jaké sociální sítě jsou ty klíčové?
Pokud to s digitálním marketingem myslíte opravdu vážně, pak by jste v této době neměli rozhodně opomíjet tyto platformy:
Pokud máte základní přehled o dění v digitálním světě, pak vám tato již 17 let stará sociální síť pravděpodobně neunikla. Na této rozsáhlé uživatelské základně čítající dnes již přes 2 miliardy pravidelných uživatelů si najde každá firma své potencionální zákazníky, včetně té vaší. Vždyť jenom v České republice používá tuto platformu více než polovina všech Čechů, zhruba 5,2 milionu. Facebook je v současné chvíli již tak rozvinutý, že vám umožňuje prodávat své produkty či služby přímo na vaší stránce, vytvářet marketingové strategie na základě přehledných statistických údajů, nebo naopak poskytovat zpětnou vazbu v reálném čase, jak si vůči zákazníkům vedete.
Vysoce efektivní je na Facebooku také inzerce a reklamní prvky. Jelikož každý uživatel má definované své údaje a zájmy, pak si můžete být jistí, že po správném nastavení, se bude vaše reklama zobrazovat čistě relevantním zákazníkům, což Vám nabídne málo který další komunikační nástroj v marketingu.
Instagram je o trochu mladší platforma oproti Facebooku, což však rozhodně neznamená, že by měla menší potenciál, právě naopak. Vždyť co může být větším důkazem o jeho obrovském potenciálu, než to, že jej v roce 2012 právě Facebook odkoupil za 1 miliardu dolarů. Tato sociální síť, která je mezi námi od roku 2010, umožňuje uživatelům sdílet mezi sebou fotky, videa a další grafické prvky a vytvářet různé interakce. Klíčovým rozdílem oproti Facebooku je tedy jeho zaměření čistě na grafické formáty oproti textovým.
Instagram nemá takové možnosti vzájemné interakce jako Facebook, a proto je nutné využívat propojovací prvky, jako například tzv. hashtagy, pod kterými mohou uživatelé hledat klíčové pojmy napříč všemi příspěvky. Pokud jste například stavební firma zaměřující se na bytová jádra, pak by ve vašich příspěvcích neměli chybět hashtagy, jako například #bytovajadra #stavebnifirma #stavime a další. Platí, že čím konkrétnější ve svých hashtagech jste, tím lépe. Velmi obecné hashtagy, jako například #love #girl #boy a další, jsou velmi používané a váš příspěvek by tak velmi rychle zmizel mezi ostatními. Nezapomeňte se také zamyslet nad vašim unikátním firemním hashtagem, který budete používat v rámci komunikování se zákazníky a vytvářet tak další prvek pro úspěšné budování značky.
Další sociální sítě:
- LinkedIn – B2B firemní platforma pro trh práce a prezentaci firmy
- Pinterest – Otevřená síť pro vytváření a sdílení obrázků
- Snapchat – Populární sociální síť pro sdílení krátkodobých grafických formátů
- Twitter – Platforma zpravodajského zaměření pro sdílení novinek z různých odvětví
- TikTok – Sociální síť umožňující vytvářet a sdílet krátká zábavná videa mezi uživateli
Co na závěr?
Představili jsme si co sociální sítě vlastně jsou, uvedli si jejich základní výhody a ukázali klíčové platformy, které by neměli chybět ve vaší celkové marketingové komunikaci. Pokud si říkáte, že je nejvyšší čas zařadit Facebook, či Instagram do svého firemního portfolia pro komunikaci se zákazníci, pak máte jednoznačně pravdu – neváhejte nás kontaktovat! V dalších článcích se pak postupně podíváme na jednotlivé prvky, které vám pomůžou efektivně komunikovat s cílovými zákazníky.